Інститут КСіТ “Індустрія 4.0” працював в цьому семестрі в дистанційному режимі
Вища освіта в Україні на даний час переживає не найкращі часи – позначаються багато чинників – відсутність належного фінансування, перехід на нову формулу його надання….
зниження у студентів мотивації отримання раніше бажаного диплома, різке збільшення вартості контрактного навчання, можливість отримання (навіть безкоштовного) вищої освіти за кордоном і т.д. У поточному році до цих чинників додався ще карантин через поширення коронавіруса COVID-19. Здавалося б – у викладачів повинні руки опуститися… Але ж ні!
Всупереч цим проблемам на кафедрах інституту КСіТ “Індустрія 4.0” такий важкий семестр, що закінчився, пройшов з дуже непоганими результатами. Не дарма наша академія започаткувала дистанційну форму навчання ще в далекому тепер 2014 році. Був створений Центр дистанційного навчання, запропоновані і випробувані методики віддаленого навчання, протягом ряду років студенти та викладачі вели навчальний процес віддалено під час зимових методичних канікул за допомогою програми MOODLE. Як тепер стали в нагоді ці напрацювання!
Наша академія практично безболісно перейшла на online-навчання, при якому лекції і навіть лабораторні роботи проводяться за допомогою комп’ютерної техніки без безпосереднього контакту студента і викладача. Незважаючи на гадану складність (адже не у кожного студента є відповідні технічні засоби з відеокамерою і швидкодіючим каналом зв’язку в мережі Інтернет), такі заняття вже через пару тижнів після оголошення карантину йшли на повну потужність. На кафедрах інституту для таких занять залучалися програми Zoom, Teams, Telegram, електронна пошта Gmail і ін. Студенти досить швидко адаптувалися до нового режиму навчання і навіть відчули його переваги (не треба нікуди їхати, займатися можна самостійно в будь-який вільний час, лектор демонструє рішення задач в реальному часі на комп’ютері (можна одночасно з ним виконувати їх на своєму пристрої), практично індивідуальні консультації з викладачами). Результати здачі сесії (яка теж пройшла в online-режимі) показали, що дистанційне навчання, хоча і має свої особливості, проте, здатне дати стійкі знання (за умови самостійного щоденного проходження матеріалу студентом).
Досить швидко у нас з’явилися методичні матеріали щодо використання програми Zoom (як найбільш поширеного додатку), деякі викладачі кафедри Фізико-математичних наук пройшли навіть курси в Інтернеті за цією програмою, викладачі кафедри Комп’ютерної інженерії освоїли дистанційне навчання за допомогою програми Teams фірми Microsoft. Що це дало? Зручність постановки завдань та контроль за виконанням, інтеграцію деяких бізнес процесів з деканатом, онлайн доступ до файлів з будь-якої локації, командну роботу над документами без пересилок поштою, структуровані комунікації та он-лайн зустрічі без обмежень часу.
За допомогою програми Zoom в інституті були з успіхом дистанційно проведені навіть наукові конференції – ХХ Всеукраїнська науково-технічна конференція молодих вчених, аспірантів та студентів “Стан, досягнення і перспективи інформаційних систем и технологій” і Міжнародна наукова конференція «Алгебраїчні та геометричні методи аналізу». Незважаючи на новий формат проведення, конференції зібрали рекордну кількість учасників і показали, що формат відео – не перешкода для зустрічей вчених, а, навпаки, інструмент для їх зближення!
Особливо хочеться сказати про дипломне проектування – адже підготовка цієї роботи є квінтесенцією навчання, як би останнім генеральним іспитом перед самостійною роботою на виробництві. І online-захисти представлялися певною проблемою. Хоча і були вже в нашій академії поодинокі приклади дистанційній захисту дипломів, але вони все ж одиничні! Проте – наші випускаючі кафедри на «відмінно» впоралися з цим завданням, ні на йоту не опустивши планку якості навчання!
І хоча студенти фізично не були присутні в аудиторії на захисті дипломних проектів, атмосфера творчості, відповідальності і доброзичливості екзаменаційної комісії відчувалася всюди. Чого варта тільки одна Міжкафедральна комплексна дипломна робота – «Проект комплексного ресторанно-готельного закладу «Сільське подвір’я» у с. Роксолани Одеської обл.», участь в якому брали студенти 4 спеціальностей. А дипломний «Проект інноваційного закладу ресторанного господарства оздоровчого харчування із залученням сучасної робототехніки в Київському районі м. Одеса» був створений стараннями студентів аж 5 спеціальностей! (в обох цих проектах брали участь наші студенти спеціальностей «Комп’ютерні науки» та «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології»). Також велике число дипломних проектів було виконано на наших кафедрах за заявками промисловості та структурних підрозділів нашої академії.
В цілому можна говорити про те, що на кафедрах інституту КСіТ “Індустрія 4.0” з успіхом освоїли методики online-навчання студентів як протягом навчального семестру, так і під час дипломного проектування.